4.25.2014

LOTTE’S BLIKVANGER #96

LOTTE’S BLIKVANGER #96
                 
                 Brent Stirton
Week 17
April 2014

Dit is de zesennegentigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn blik ving.





‘(…) A LOT OF PATERNAL ENERGY INTO TRYING TO BE NECESSARY.’
-BRENT STIRTON




Als ik zijn website open duurt het een halve minuut voordat hij geladen is. Dan komen zijn foto’s in een slideshow op mijn scherm. Mijn maag draait zich om. Ik klik weg naar een andere site. Voorzichtig nogmaals terug. De foto’s laten de meest gruwelijke werkelijkheden van onze wereld zien.

Ik bezoek de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Na 15 jaar is de tentoonstelling: World Press Photo weer terug verhuist van de Oude Kerk naar de Nieuwe. Hierna zal de tentoonstelling in meer dan honderd steden in vijfenveertig landen te zien zijn en door ongeveer 3,5 miljoen mensen bezocht worden.
Het is wederom een indrukwekkende selectie van (nieuws)beelden. En toon de onmetelijke kracht van het visuele beeld om de werkelijkheid vast te leggen.

Ik richt me hier graag tot één foto. Het is de laatste foto in de expositie.
‘Blind Indian Albino Boys’ 2013 genomen door de Zuid-Afrikaanse fotojournalist Brent Stirton.

Op de foto staan vijf jongens. De jongste staat in het midden, links en rechts van hem en iets erachter staan twee wat oudere jongens en daar weer achter twee pubers. De jongste vooraan heeft knaloranje haar, bij de andere vier is het haar spierwit. Je ziet aan de blik in hun ogen dat ze niet kunnen zien. Ze staren, de jongste is ook nog ontzettend scheel. 
Ze dragen lichtroze blouses en blauwe broeken; wellicht schooluniformen. Het is lastig te zien dat deze jongens Indiërs zijn, maar te titel laat daar geen twijfel over Indian Abino Boys. De gedeeltelijk lichtblauwe muur achter hun lijkt een heldere hemellucht.

De foto is gemaakt in West Bengal in India. De jongens staan in de slaapzaal van The Vivekananda Mission School. Het is een kostschool waar kansarme gehandicapte kinderen worden opgevangen en ze vaardigheden geleerd worden zodat ze niet als bedelaars door het leven hoeven. The Ramakrishna Vivekananda Mission School werd in 1977 opgezet en telt nu inmiddels 1200 kinderen met verschillende beperkingen.

De ´World Press Photo Contest´ bestaat uit negen onderdelen. Met deze foto won Brent Stirton de eerste prijs in de catogorie ‘Staged Portraits’.

            
Brent Stirton
'Blind Indian Albino Boys’
2013

Ondanks dat deze foto van de albino-jongens iets vriendelijks heeft  en vooral hun uiterste kwetsbaarheid toont en eigenlijk ook erg esthetisch mooi is, en me niet kotsmisselijk maakt, is het een uitzondering in het werk van Brent Stirton. 
Zijn foto’s hebben allemaal een enorm grote esthetische waarde, maar wat ze tonen is meestal afschuwelijk.
Ik kijk naar het zelfportret van Brent en realiseer me dat hij al deze gruwelijkheden met deze ogen in het echt heeft gezien. 


Het feit dat ik nu nog steeds kotsmisselijk ben van het alleen al bekijken van zijn foto’s zorgt ervoor dat ik een enorm ontzag heb voor deze man.
Ondanks dat hij negen maanden per jaar de wereld rond reist en meer dan vijftig landen bezoekt om voornamelijk te fotograferen voor het National Geographic Magazine ben ik niet jaloers op hem en na het bekijken van zijn foto’s benijd ik zijn werk niet.

Hij heeft een indrukwekkende lijst waar hij in heeft gepubliceerd; van The New York Times, tot Le Monde tot CNN, maar ook voor organisaties als The Global Business Coalition against Aids, Tuberculosis and Malaria, and Human Rights Watch en het World Wide Fund for Nature (WWF) maakte hij foto’s. De afgelopen zeven jaar focust hij zich op het wereldwijde waterprobleem.

            


De foto ‘Blind Indian Albino Boys’ is op zijn website terug te vinden onder het kopje ‘Portaits’. Als ik verder klik in de serie, is deze foto het mist choquerend vergeleken bij de rest van de serie. Nogmaals draait mijn maag zich om en ik dwing mezelf toch te kijken, want ik ben geneigd om weg te kijken en te denken:

Moet ik dit echt allemaal zien? 

Is het echt nodig? 

Zou Brent dit zelf niet ook soms denken?



Maar ik realiseer me meteen dat we niet onze ogen moeten sluiten voor deze verschrikkelijkheden, want anders verandert er niets.

Hij zegt er zelf over in een interview:

‘My objective is to make it deeper every time. To really make images that move people. I would like to move you. And not just to move you emotionally. I want to move your thinking. That's a necessary life isn't it? I don't have kids. I'm not married or anything like that. I guess I'm channeling what would have been a lot of paternal energy into trying to be necessary.’

World Press Photo: http://www.worldpressphoto.org/ 
T/m 22 Juni in de Nieuwe kerk: http://www.nieuwekerk.nl


-Lotte van Geijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten