LOTTE’S BLIKVANGER #96
Brent Stirton |
Week 17
April 2014
Dit is de zesennegentigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing over een (kunst)werk dat mijn
blik ving.
‘(…) A LOT
OF PATERNAL ENERGY INTO TRYING TO BE NECESSARY.’
-BRENT
STIRTON
Als ik zijn website open duurt het een halve minuut voordat
hij geladen is. Dan komen zijn foto’s in een slideshow op mijn scherm. Mijn
maag draait zich om. Ik klik weg naar een andere site. Voorzichtig nogmaals terug.
De foto’s laten de meest gruwelijke werkelijkheden van onze wereld zien.
Ik bezoek de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Na 15 jaar is de
tentoonstelling: World Press Photo weer terug verhuist van de Oude Kerk naar de
Nieuwe. Hierna zal de tentoonstelling in meer dan honderd steden in vijfenveertig
landen te zien zijn en door ongeveer 3,5 miljoen mensen bezocht worden.
Het is wederom een indrukwekkende selectie van
(nieuws)beelden. En toon de onmetelijke kracht van het visuele beeld om de
werkelijkheid vast te leggen.
Ik richt me hier graag tot één foto. Het is de laatste foto
in de expositie.
‘Blind Indian Albino Boys’ 2013 genomen door de
Zuid-Afrikaanse fotojournalist Brent Stirton.
Op de foto staan vijf jongens. De jongste staat in het
midden, links en rechts van hem en iets erachter staan twee wat oudere jongens
en daar weer achter twee pubers. De jongste vooraan heeft knaloranje haar, bij
de andere vier is het haar spierwit. Je ziet aan de blik in hun ogen dat ze
niet kunnen zien. Ze staren, de jongste is ook nog ontzettend scheel.
Ze dragen
lichtroze blouses en blauwe broeken; wellicht schooluniformen. Het is lastig te
zien dat deze jongens Indiërs zijn, maar te titel laat daar geen twijfel over Indian Abino Boys. De gedeeltelijk
lichtblauwe muur achter hun lijkt een heldere hemellucht.
De foto is gemaakt in West Bengal in India. De jongens staan
in de slaapzaal van The Vivekananda Mission School. Het is een kostschool waar kansarme
gehandicapte kinderen worden opgevangen en ze vaardigheden geleerd worden zodat
ze niet als bedelaars door het leven hoeven. The Ramakrishna Vivekananda
Mission School werd in 1977 opgezet en telt nu inmiddels 1200 kinderen met
verschillende beperkingen.
De ´World Press Photo Contest´ bestaat uit negen onderdelen.
Met deze foto won Brent Stirton de eerste prijs in de catogorie ‘Staged
Portraits’.
Brent Stirton 'Blind Indian Albino Boys’ 2013 |
Ondanks dat deze foto van de albino-jongens iets
vriendelijks heeft en vooral hun
uiterste kwetsbaarheid toont en eigenlijk ook erg esthetisch mooi is, en me
niet kotsmisselijk maakt, is het een uitzondering in het werk van Brent
Stirton.
Zijn foto’s hebben allemaal een enorm grote esthetische waarde, maar
wat ze tonen is meestal afschuwelijk.
Ik kijk naar het zelfportret van Brent en realiseer me dat
hij al deze gruwelijkheden met deze ogen in het echt heeft gezien.
Het feit dat
ik nu nog steeds kotsmisselijk ben van het alleen al bekijken van zijn foto’s
zorgt ervoor dat ik een enorm ontzag heb voor deze man.
Ondanks dat hij negen maanden per jaar de wereld rond reist en
meer dan vijftig landen bezoekt om voornamelijk te fotograferen voor het
National Geographic Magazine ben ik niet jaloers op hem en na het bekijken van
zijn foto’s benijd ik zijn werk niet.
Hij heeft een indrukwekkende lijst waar hij in heeft
gepubliceerd; van The New York Times, tot Le Monde tot CNN, maar ook voor
organisaties als The Global Business Coalition against Aids, Tuberculosis and Malaria,
and Human Rights Watch en het World Wide Fund for Nature (WWF) maakte hij foto’s.
De afgelopen zeven jaar focust hij zich op het wereldwijde waterprobleem.
De foto ‘Blind Indian Albino Boys’ is op zijn website terug
te vinden onder het kopje ‘Portaits’. Als ik verder klik in de serie, is deze
foto het mist choquerend vergeleken bij de rest van de serie. Nogmaals draait
mijn maag zich om en ik dwing mezelf toch te kijken, want ik ben geneigd om weg
te kijken en te denken:
Moet ik dit echt allemaal zien?
Is het echt nodig?
Zou Brent
dit zelf niet ook soms denken?
Maar ik realiseer me
meteen dat we niet onze ogen moeten sluiten voor deze verschrikkelijkheden,
want anders verandert er niets.
Hij zegt er zelf over in een interview:
‘My objective is to make it deeper every time. To
really make images that move
people. I would like to move you. And not just to move you emotionally. I want
to move your thinking. That's a necessary life isn't it? I don't have kids. I'm
not married or anything like that. I guess I'm channeling what would have been
a lot of paternal energy into trying to be necessary.’
World Press Photo: http://www.worldpressphoto.org/
T/m 22 Juni in de Nieuwe kerk: http://www.nieuwekerk.nl
Brent Stirton: http://www.brentstirton.com/
-Lotte van
Geijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten