11.01.2013

LOTTE’S BLIKVANGER #71


LOTTE’S BLIKVANGER #71
Week 42
Oktober 2013

Dit is de eenenzeventigste column van Lotte’s blikvanger.
Een wekelijkse beschouwing  over een (kunst)werk dat mijn blik ving.




Want liefde valt niet te definiëren, maar wel te missen.



‘Anders had ik u misschien moeten redden.’
De geluiden worden zachter, de koude wind is minder voelbaar, de ziltige lucht is afwezig voor mijn neus, de wereld lijkt zich steeds meer te verkleinen; steeds verder te focussen en in te zoomen. Van het camera schermpje naar het kunstwerk kijk ik op en neer en concentreer me volledig. 
‘Hee!!’ hoor ik in de verte, ik draai me half om en een man van middelbare leeftijd kijkt me met vriendelijke waterige ogen aan, hij staat nog geen meter van me vandaan. Opeens dringt het geluid van de waarschuwingssirene keihard tot me door. Ik spring in een reflex naar voren in gek hupsje. Een moment vliegt de geachte door mijn hoofd; 'Te laat', maar de ogen van de man volgen wat er net achter mijn hoofd gebeurd. De slagboom van de brug gaat rakelings achter me langs dicht.

       



  ‘Anders had ik u misschien moeten redden.’
Maar ik geloof dat deze meneer dat net gedaan heeft, als een engel op mijn schouder schreeuwde hij fluisterend in
mijn oor en schrok me wakker; terug de realiteit in.

Ik kijk op naar het kunstwerk dat me zo heeft gehypnotiseerd en dan terug naar de man.
‘Weet je misschien wat hij aandrijft?’ vraag de man. Ik antwoord 'Nee, het is een kunstwerk.' en wijs hem op het naambordje. De man leest hardop; ‘Ah, Pas de Deux, dat is iets met ballet.’ 

Op de Hortusbrug tussen de Plantage Middenlaan en de Muiderstraat staat een kunstwerk van Laurent de Wolf. Aan de ene kant op de pijler staat een meer dan levensgroot dansend paar, aan de andere kant van de brug, waar ik nu sta, is een wit windmolentje geplaatst. De harde storm laat zijn wieken heftig ronddraaien.


Laurent de Wolf is beeldend kunstenaar en architect. De term; pas de deux komt inderdaad uit de danswereld. Het is een dans voor twee mensen, meestal een man en een vrouw, maar als de titel voor dit kunstwerk gaat het verder dan dat. 

Op de van Liefde in de Stad staat:
    


..zodra de windmolen door de wind begint te draaien, draaien de twee figuren op de draaischijf mee. Draaiend op een gezamenlijke as creëren zij hun eigen wereld, afgezonderd in een eigen tijd en ruimte. 

Waarschijnlijk vanwege de storm is het dansende paar losgekoppeld van de windmolen en staat het ze er nu sierlijk, maar onbewegelijk bij. Onbewegelijk in letterlijke zin, want de houding van het beeld suggereert al zoveel beweging, de opgetilde rechtervoet van de man, de uitgestrekte armen waarin de hand van de vrouw rust in zijn hand en haar hoofd dat zachtjes zijn linkerborst raakt. En even werd ik opgenomen in de eigen wereld die zij creëren. 

Laurent de Wolf is naast beeldend kunstenaar ook architect en met het beeld verbeeldt hij niet alleen de liefde tussen twee mensen, maar ook de liefde tussen de stad en de stedelingen. Om op deze manier voorbijgangers te herinneren aan hun persoonlijke relatie met de stad. 

Pas de Deux is een kunstwerk mogelijk gemaakt door Instituut Liefde in de Stad. Een kunstproject van Paradiso sinds 2003 met als doel om de liefde voor de stedelijke omgeving te bevordelijken. Jaarlijks nodigen ze beeldend kunstenaars, wetenschappers, schrijvers en muzikanten uit om hun creativiteit in te zetten ter bevordering van de liefde.
Er is een wekelijks spreekuur; Loket Liefde in de Stad, voor wie  een idee heeft voor een liefdesbevorderend kunstwerk of kunstzinnige actie in de openbare ruimte in Amsterdam. Met als doel goede, mooie, inspirerende ideeën voor liefdesbevorderende kunstwerken daadwerkelijk te realiseren. 





En zo blijf deze stad me keer op keer verassen met  mooie en liefdevolle initiatieven die er gaande zijn. En soms door eenn engeltje op mijn schouder in de vorm van een man met waterige ogen. 
Want liefde valt niet te definiëren, maar ook NIET te missen. 

-Lotte van Geijn







Laurent de Wolf 
Pas de Deux  
nog tot en met 15 december 2013 op de Hortusbrug, Amsterdam 
(tussen de Plantage Middenlaan en de Muiderstraat)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten